Skip to the main content

Omschrijving bestuursfuncties en -taken

Op grond van artikel 2:44 van het Burgerlijk Wetboek is het bestuur belast met het besturen van de vereniging. Dit houdt volgens de rechtspraak het volgende in:

Besturen omvat het leiden van de dagelijkse gang van zaken binnen de vereniging, het ervoor zorg dragen dat het statutaire doel van de vereniging wordt gerealiseerd en andere handelingen die zich met dat doel verhouden.

In de praktijk komt het erop neer dat het bestuur alles doet wat nodig is om de vereniging te laten functioneren. Hieronder valt onder meer zorg dragen voor de deelname aan het maatschappelijk verkeer en het financiële beheer van de vereniging.

De taken van het bestuur zijn wettelijk beperkt: een bestuur mag zich alleen bezig houden met alles wat nodig is om de vereniging te laten functioneren. Dat betekent dat het bestuur geen handelingen mag verrichten die de vereniging (kunnen) schaden of die niets met het functioneren van de vereniging te maken hebben. Het bestuur van een sportvereniging mag bijvoorbeeld niet gaan beleggen met de contributie van haar leden.

Alles wat het bestuur doet, dient in het belang van de vereniging te zijn. De statuten kunnen de invulling van deze doelstelling nader bepalen, maar voor een groot deel ligt de verantwoordelijkheid daarvoor bij het bestuur zelf. Het bestuur zal bijvoorbeeld een toekomstvisie moeten ontwikkelen voor de sportvereniging.

Alle bestuursleden zijn verantwoordelijk voor het te voeren en het gevoerde beleid.

DE VOORZITTER

Elke vereniging hoort een voorzitter te hebben, ook een sportvereniging. De taken van een voorzitter zijn voor een deel wettelijk vastgelegd, maar voor het grootste deel in te vullen door de vereniging zelf, in de statuten.

Wettelijke voorzitterstaken

Wettelijk zijn de volgende taken vastgelegd, waar in de statuten van de vereniging kan worden afgeweken:

  • erop toezien dat de algemene ledenvergadering tijdig bijeengeroepen wordt;
  • voorzitten van de algemene ledenvergadering;
  • erop toezien dat er een deugdelijke notulering en verslaglegging van bestuursvergaderingen en de algemene ledenvergadering plaatsvindt;
  • het voeren van een deugdelijke administratie (dit wordt vaak aan de secretaris toevertrouwd, maar wettelijk gezien is het gehele bestuur, en dus ook de voorzitter, hier verantwoordelijk voor);
  • het vertegenwoordigen van de vereniging naar buiten toe;
  • het besturen van de vereniging.

Algemene voorzitterstaken
Normaal gesproken heeft een voorzitter van het bestuur van de vereniging vaak de volgende taken:

  • voorzitten tijdens de vergadering van het bestuur;
  • vertegenwoordigen van de vereniging naar buiten (o.a. in gesprekken met bonden, gemeentes en andere verenigingen);
  • intern aanspreekpunt van de vereniging;
  • overlegpartner van commissies en werkgroepen;
  • voeren van functioneringsgesprekken met overige bestuursleden en commissieleden;
  • verantwoordelijk voor het inwinnen van advies en ondersteuning van derden;
  • invullen van alle taken die niet bij een andere bestuurder of orgaan van de vereniging liggen.

 

  • Dit is geen limitatieve opsomming. Ook verschilt bij elke vereniging de invulling van voorzitter. In een kleine vereniging zal een voorzitter meestal meer taken op zich nemen dan bij een grote vereniging die meer commissies en werkgroepen heeft.

DE PENNINGMEESTER

Wettelijke penningmeestertaken

Onderstaande taken dienen wettelijk gezien (mede) door de penningmeester te worden uitgevoerd:

  • erop toezien dat de algemene ledenvergadering tijdig bijeengeroepen wordt;
  • het mede opstellen van de begroting;
  • zorg dragen voor de financiële stukken (jaarrekening, balans en begroting) die tijdens de algemene ledenvergadering worden gepresenteerd;
  • het voeren van een deugdelijke administratie van inkomsten en uitgaven (een taak die wettelijk gezien op het gehele bestuur rust, maar vaak aan de penningmeester wordt toebedeeld);
  • het vertegenwoordigen van de vereniging naar buiten toe, samen met de overige bestuursleden;
  • het besturen van de vereniging.

Onderling kan door het bestuur worden bepaald welke specifieke bestuurstaken door de penningmeester worden uitgevoerd. Veelal zijn dit financiële taken.

Algemene penningmeestertaken

In het algemeen heeft de penningmeester vaak de volgende taken binnen een vereniging:

  • beheren van de geldmiddelen van de vereniging (kasbeheer en giraal geld);
  • regelen van alle bankzaken;
  • overige bestuursleden op de hoogte houden van de financiële stand van zaken van de vereniging;
  • zorgdragen voor de financiële gezondheid van de vereniging door het opstellen van een financieel meerjarenplan;
  • innen van contributie van de leden;
  • fondsenwerving;
  • verantwoordelijk voor betaling van de inkomende facturen;
  • verantwoordelijk voor de betaling van alle gemeentelijke lasten, leges en andere kosten;
  • beheren van de financiën van de commissies binnen de vereniging;
  • afsluiten van verzekeringen;
  • samen met de voorzitter opmaken van de begroting en jaarrekening;
  • toezien op het voeren van een deugdelijke administratie;
  • verantwoordelijk voor het aanvragen van subsidies.

Dit is geen limitatieve opsomming, bij elke vereniging verschilt de invulling van penningmeester. In een kleine vereniging zal een penningmeester vaak meer taken op zich nemen, dan bij een grote vereniging die meer commissies en werkgroepen heeft.

DE SECRETARIS

Elke vereniging hoort een secretaris te hebben, ook een sportvereniging. De taken van een secretaris zijn nagenoeg niet wettelijk vastgelegd en moeten door de vereniging zelf worden vastgesteld.

Wettelijke secretaristaken

Onderstaande taken dienen wettelijk gezien (mede) door de secretaris te worden uitgevoerd:

  • erop toezien dat de algemene ledenvergadering tijdig bijeengeroepen wordt;
  • zorg dragen voor de notulen en verslaglegging van bestuursvergaderingen en de algemene ledenvergadering;
  • het voeren van een deugdelijke administratie (een taak die wettelijk gezien op het gehele bestuur rust, maar vaak aan de secretaris wordt toebedeeld);
  • het vertegenwoordigen van de vereniging naar buiten toe, samen met de overige bestuursleden;
  • het besturen van de vereniging.

Onderling kan door het bestuur worden bepaald welke specifieke bestuurstaken door de secretaris worden uitgevoerd. Veelal zijn dit administratieve taken.

Algemene secretaristaken

In het algemeen heeft de secretaris vaak de volgende taken binnen een vereniging:

  • beheren van de agenda en termijnen bewaken;
  • inschrijving bij de Kamer van Koophandel beheren;
  • overige bestuursleden op de hoogte houden van alle administratieve ontwikkelingen binnen de vereniging;
  • beheren van de ledenadministratie van de vereniging;
  • samen met de voorzitter opmaken van het jaarverslag en de jaarrekeningen;
  • beheren van de administratie en correspondentie van de vereniging;
  • toezien op de naleving van wet- en regelgeving (waaronder de AVG);
  • toezien op het voeren van een deugdelijke administratie;
  • voeren van communicatie met (aspirant)leden, ballotagecommissie
  • voorzitten;optreden als informatieverstrekker binnen de vereniging;sig
  • naleren van en voldoen aan gemeentelijke, provinciale en overheidsverplichtingen.

Dit is geen limitatieve opsomming, bij elke vereniging verschilt de invulling van secretaris. In een kleine vereniging zal een secretaris vaak meer taken op zich nemen, dan bij een grote vereniging die meer commissies en werkgroepen heeft.

BESTUURSLID TECHNISCHE ZAKEN

Taken

  • is voorzitter van de Technische Commissie (TC);
  • stelt het bestuur leden van de TC voor;
  • ziet toe op de correcte uitvoering van het wedstrijdreglement;
  • beslist over de uitvoering van en in geschillen over het wedstrijdreglement;
  • leidt de bridgezittingen samen met de andere wedstrijdleiders;
  • regelt de arbitrage tijdens zitting samen met de (andere) arbiters;
  • zorgt voorde verwerking van de aan – en afmeldingen;
  • zorgt voor de indeling van de diverse lijnen;
  • zorgt voor een correcte inrichting van de zittingszaal en start-up van bridgemates en NBB Rekenprogramma;
  • zorgt voor de verwerking van de scores en plaatsing op NBB website;
  • is beheerder van applicatie NBB- rekenprogramma;
  • schrijft het jaarverslag mbt kampioenschap en andere relevante technische zaken.

BESTUURSLID ALGEMENE ZAKEN EN WEBBEHEERDER

Taken

Een webmaster, ook webbeheerder of webmeester genoemd, is de beheerder van een website.

  • Hij of zij maakt de pagina’s van een site en onderhoudt ze.
    De website valt onder de technische verantwoordelijkheid en aansturing van de NBB. Deze faciliteert én beperkt het gebruik van de website door de club.
    Hierdoor is de webbeheerder van de club geen ‘echte’ webmaster: hij/zij moet werken binnen de regels van de NBB.
  • De webbeheerder onderhoudt contact met de NBB over alle zaken die gerelateerd zijn aan het gebruik van de clubsite, en is dus ook de contactpersoon bij technische storingen.
  • De webbeheerder actualiseert de website voor intern en extern gebruik.
Andere artikelen
Club- en slemkampioenen 2022-2023

Club- en slemkampioenen 2022-2023

Clubkampioenschap 2022-2023 Slemkampioen 2022-2023 Van harte gefeliciteerd Rita en Ariëtte...

11/06/2023 - Ingrid Pattin-Fellinga
Statuten

Statuten

Je dient lid van deze club te zijn om dit bericht te bekijken.
Al lid? Inloggen

16/12/2022 - Ingrid Pattin-Fellinga
Nieuwe Bridgecursus

Nieuwe Bridgecursus

BEGINNERSCURSUS BRIDGE BIJ BCH LEER HET MOOIE BRIDGESPEL BIJ BRIDGECLUB HOOFDDORP Houd je,...

15/08/2022 - Ariette Tromp-Kooyman